Gedicht: Vissen spreken Latijn


Vissen spreken Latijn

er zwemt een karper in mijn hoofd
die is gesjeesd in Leiden
hij spreekt mij aan in grijs Latijn
en noemt zich vrije heiden

hij is niet groen of zwart of rood
maar heeft een heuse karperkleur
ik mag dus schrijven wat ik wil
terwijl ook hij graag vrij is

Jan Bontje, 4 mei 2013
(Naar huis lopend op 4 mei, Dodenherdenking (ik had met drie anderen in een live uitzending van de lokale tv Schiedam (Look tv) over Dodenherdenking en vrijheid en poëzie gesproken), kwam ineens dit gedicht in me op. Ik stopte bij een bank in het park, pakte pen en papier en bijna kant en klaar ontvouwde dit gedicht zich op het papier. Thuis heb ik er nog aan geschaafd, tot het gedicht zei: ik ben af. Vraag me niet wat het betekent, want dat weet ik zelf ook niet. Later schoot me te binnen: ik had in een plas in dat park twee dode karpers gezien…)

Ik ben benieuwd wat je hiervan vindt... Geef een reactie:

