GESIGNALEERD: Een blad tussen bladeren – gedichten van Els Huurman


Er zijn ontzettend veel dichters in ons land. Ze allemaal kennen is onmogelijk, dus vaak speelt het toeval zijn rol. In Brielle, in de voormalige sjoel, ontmoette ik niet zo lang geleden Els Huurman. Uiteraard wilde ik haar nieuwe bundel recenseren.

‘Een blad tussen bladeren’ is haar vijfde bundel en ik heb hem met plezier gelezen. Els Huurman geeft op persoonlijke wijze haar emoties, gevoelens, indrukken, opmerkingen, waarnemingen, weer in zeer eigen en toch toegankelijke poëzie.

Het openingsgedicht, tevens de titel van de bundel, is een dergelijk persoonlijk en toch open gedicht. Het lijkt niet autobiografisch maar toch zit er, wellicht onbewust, een zekere weerspiegeling van de dichteres zelf in. De laatste twee verzen maken dit duidelijk:

Doorzichtig word ik
ragfijn en zonder kleur
De wind laat mij neerdalen
word opgepakt door een hand
 
Nu zit ik in een boek
Op bladzijde negenentachtig
Met woorden en zinnen
Er wordt niets meer van mij verwacht
Ik ben een blad tussen bladeren

Het afgevallen of afgeplukte boomblad is klaar maar heeft door de dichter een nieuw bestaan gevonden als boekenlegger en als gedicht. En van de dichter wordt wel degelijk nog meer verwacht! Ik ben nu al benieuwd naar haar eventuele nieuwe bundel…

Els Huurman: Een blad tussen bladeren – gedichten, Uitg. aquaZZ, 2012, ISBN 9789490535827

© Jan Bontje maart 2013

Boekomslag EEN BLAD TUSSEN BLADEREN  van Els Huurman

Een gedachte over “GESIGNALEERD: Een blad tussen bladeren – gedichten van Els Huurman

Ik ben benieuwd wat je hiervan vindt... Geef een reactie:

