Godfried Bomans in Spijkenisse


Ik ben geboren Rotterdammer, voel me deeltijd Schiedammer, maar ben al 29 jaar Spijkenisser in hart en nieren.
Hieronder mijn 50ste bijdrage aan Spijkenisse dichtbij, dat nu dus bijna een jaar lang elke week een gedicht van mij plaatst. Het is getiteld ‘ik wou dat ik…’

ik wou dat ik... 

de weg helaas niet waterpas
maar 'k zit me te verblijden
ik wou dat ik twee fietsers was
dan kon ik sneller rijden

Zondagmiddag 24 februari 2013 fietste ik naar Brielle (dat is ruim een uur fietsen), om als dichter op te treden in de sjoel bij het Literair Trefpunt Brielle / Polder || Poëzie. Natte sneeuw, kou (1 of 2 graden boven nul), oneffenheden in het wegdek, stevige wind, maakten dat ik op dit gedichtje kwam, een pastiche op een overbekend gedichtje van de op 2 maart 2013 precies 100 jaar geleden geboren schrijver en tv-persoonlijkheid Godfried Bomans (1913-1971). Ik las het daar dan ook.
Zondag 3 maart 2013 presenteerde ik Muziek en Poëzie bij Asher aan de Schie in Schiedam en hield daar ook een praatje over Bomans. Voorafgaande daaraan schreef ik tussen de optredens van anderen door de volgende pastiche op hetzelfde Bomans gedichtje:

dat Bomans ooit een grootheid was
dat weten nog steeds velen
ik wou dat ik 2 Bomans was
dan kon ik samen spelen

Ik ontdekte dat Bomans op 18 juni 1967 in Spijkenisse wGodfried Bomans hield op 18 juni 1967 in Spijkenisse een preek op verzoek van pater Piet WesselingGodfried Bomans bij het planten van een boom in Spijkenisse 1967as en een preek hield in de RK kerk. Ook plantte hij een boom en onthulde een Godfried Bomans pad.

Jan Bontje hield een praatje over de op 2 maart 2013 precies 100 jaar geleden geboren schrijver Godfried Bomans
Jan Bontje hield een praatje over de op 2 maart 2013 precies 100 jaar geleden geboren schrijver Godfried Bomans
Ik ben benieuwd wat je hiervan vindt... Geef een reactie:

