Recensie: ongewoon gewoon

Gewoon: ongewoon gewoon

Wat doe je als je iemand kent die je een vriend mag noemen en die een bijzonder leven leeft? Dan schrijf je gewoon een biografie. Zoiets moet al een hele poos hebben gespookt in het hoofd van Tino van Kampen.

Een dergelijke vriend is Niels Snoek – levensgenieter, beeldend kunstenaar, mede-‘uitvinder’ van het snoezelen, dichter, en wat al niet meer. De titel van de biografie – die geen traditionele biografie is maar een mozaïek van ‘fragmenten uit het leven van Niels Snoek’ waarin diens karakter, belevenissen, vrouwen, plannen en projecten, successen en mislukkingen, worden geschetst – is heel toepasselijk ‘ongewoon gewoon’. Snoek is geen opschepper, omhooggevallen dandy, of carrièremaker, maar een aangenaam, ‘gewoon’ mens. Ik heb hem een enkele keer ontmoet en die ontmoetingen bevestigen het beeld dat zijn biograaf van hem schetst.

Het aardige van het boekje is, dat je de hoofdstukken in willekeurige volgorde kunt lezen. Er is geen chronologie. In plaats van een aaneenschakeling van tijdsgebonden feiten, putte de schrijver zich uit in het zo leesbaar mogelijk beschrijven van bepaalde bepalende periodes uit dit boeiende leven. Zo maken we al lezend kennis met Snoek’s voorouders, met zijn muze(n) en zijn verschillende werkzaamheden. We ontdekken dat Niels een filosofisch denker is, op een ongewoon gewone manier religieus. Geen drammer, geen dwingeland, maar een tolerant zoeker naar wat hij zijn waarheid vindt. Als dichter is hij vanaf het begin betrokken bij het dichterscollectief De Reizende Dichters op Goeree-Overflakkee, dat al spoedig het blad O-O-G-O uitbrengt en vier keer paar een literair café organiseert. In dit gezelschap en in deze dichterlijke sfeer is Niels als een snoek in het water…

Iedereen die van poëzie houdt, waarachtig geïnteresseerd is in mensen (human interest) en buiten de perken en op niet platgetreden paden durft gaan, moet dit boekje lezen!

Tino van Kampen: ongewoon gewoon – fragmenten uit het leven van Niels Snoek. Eerste druk, 2012, Uitg. Boekscout.nl, Soest ISBN 9 789462 065727

Boekomslag van 'ongewoon gewoon'