Gedicht Jan Campert: Rebel, mijn hart…


Rebel, mijn hart …

Rebel, mijn hart, gekerkerd en geknecht,
die aan de tralies van den al-dag rukt;
weest om uw tijdlijk lot geenszins bedrukt,
al zijn de kluisters hard, de muren hecht.

Want in den aanvang werd het u voor-zegd,
dat het aan enkelen steeds is gelukt
het juk te breken, dat hun schouders drukt,
laat dus niet af maar vecht en vecht en vecht.

Breekt uit en blaast de doove sintels aan,
die zijn verdoken onder ’t rookend puin;
vaart stormgelijk over den lagen tuin,

die Holland heet; slaat doodlijk toe en snel,
opdat het kwaad schrikk’lijk zal ondergaan,
o hart, mijn hart, o bloedroode rebel.
*

Dit is een van de verzetsgedichten uit Sonnetten voor Cynara (1942)

I

Een gedachte over “Gedicht Jan Campert: Rebel, mijn hart…

  1. En wat die Hongaren aan “knechting” hebben meegemaakt! Heb indertijd met mijn vader Hongaarse vluchtelingen opgevangen op het oude station in Utrecht! Ook onze tijden van “vlucht” gaan hopelijk voor goed voorbij. (Ben al oud, maar durf deze laatste zin vol rebelse toekomstmoed te onderschrijven!)

Ik ben benieuwd wat je hiervan vindt... Geef een reactie:

