Atahualpa Yupanqui


20 Jaar geleden overleed Atahualpa Yupanqui

xa0

Atahualpa Yupanqui (1908-1992) was een Argentijnse zanger, singer-songwriter, gitarist en schrijver. Zie ook de (Spaanstalige) website Gracias Atahualpa. Een van de bekendste liedjes van zijn hand is Los hermanos.

 

 

 

 

Sinds wij elkaar voor het eerst ontmoetten, in 2003, heeft mijn muziekmaatje Carlos Bretxf3n Ferrerxa0 Los Hermanos xa0meer dan eens gezongen, o.a. als lid van ons muzikaal poxebtische gezelschap Trias Politica, later omgedoopt tot Trias Poxebtica.

 

xa0


Los hermanos (o: Yo tengo tantos hermanos)

 

Atahualpa Yupanqui

 

Yo tengo tantos hermanos,
que no los puedo contar,
en el valle, la montaxf1a,
en la pampa y en el mar.

 

Cada cual con sus trabajos,
con sus suexf1os cada cual,
con la esperanza delante,
con los recuerdos, detrxe1s.
Yo tengo tantos hermanos,
que no los puedo contar.

 

Gente de mano caliente
por eso de la amistad,
con un rezo pax92 rezarlo,
con un llanto pax92 llorar.

 

Con un horizonte abierto,
que siempre estxe1 mxe1s allxe1,
y esa fuerza pax92 buscarlo
con tesxf3n y voluntad.
Cuando parece mxe1s cerca
es cuando se aleja mxe1s.
Yo tengo tantos hermanos,
que no los puedo contar.
Y asxed seguimos andando
curtidos de soledad,
nos perdemos por el mundo,
nos volvemos a encontrar.

 

Y asxed nos reconocemos
por el lejano mirar,
por las coplas que mordemos,
semillas de inmensidad.

Yo tengo tantos hermanos

Que no los puedo contar

 

Y asxed seguimos andando
curtidos de soledad,
y en nosotros nuestros muertos
pax92 que naide quede atrxe1s.

Yo tengo tantos hermanos

Que no los puedo contar

Y una hermana muy hermosa

Que se llama Libertad

 

Nederlandse vertaling:
De broeders

 

Ik heb zovele broeders

Dat ik ze niet tellen kan

In de vallei, in de bergen,

Op de vlakten en op zee.

Ieder met zijn werk, zijn dromen

Met de hoop voor zich uit

En herinneringen achter zich

Ik heb zovele broeders

Dat ik ze niet tellen kan

 

Mensen met een warme hand van vriendschap

Met een traan om te huilen

Met een gebed om te bidden

Met een open horizon, die steeds verder weg lijkt

Met de kracht deze te zoeken

Met overgave en vastberadenheid

Telkens wanneer-ie dichtbij lijkt te komen

Neemt-ie weer afstandx85

Ik heb zovele broeders

Dat ik ze niet tellen kan

 

En zo gaan wij voort

Getekend door de eenzaamheid

Wij verliezen elkaar over de wereld

We vinden elkaar terug

En zo herkennen wij elkaar

Aan die verre blik

Aan de verzen die wij verbijten

Zaden van onmetelijkheid

 

En zo gaan wij voort

Getekend door eenzaamheid

En in ons dragen wij onze doden

Zodat er niemand achterblijft

Ik heb zovele broeders

Dat ik ze niet tellen kan

En xe9xe9n beeldschone zuster:

Die heet VRIJHEID

 

 

 

 

 

2 gedachtes over “Atahualpa Yupanqui

Ik ben benieuwd wat je hiervan vindt... Geef een reactie:

